- نشست هماندیشی
روز چهارشنبه تاریخ ۲۱خرداد ۱۴۰۴ سرکار خانم دکتر زهره شریعت ناصری، رئیس محترم پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا، سلام الله علیها در نشست هماندیشی« رسانه و سبک زندگی؛ فرصتها، چالشها و راهبردهای تحولی»، که در ادارهکل پژوهشهای اسلامی رسانه برگزار شد، شرکت داشتند،وی در این جلسه نکاتی بیان کرد و گفت: رسانه در سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی دچار افراط و تفریط شده است؛ بر مباحث دینی هرچند به صورت شعارگونه، تأکید افراطی دارد و از طرفی باعث کمرنگ شدن آداب و رسوم و مباحث ملی شده است که هر کدام از آنها به تنهایی میتواند آسیبزا باشد. درحالیکه انعکاس این آداب و رسوم به نوع خود میتواند سبب تقویت سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی شود. وی یکی دیگر از ضعفهای رسانه را، نمایش نادرست جایگاه زن و مرد در خانواده دانست و گفت بحث اصلی سبک زندگی، موضوع خانواده است که متأسفانه جایگاه اعضای خانواده در رسانه تقلیل پیدا کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از مباحث مهم را شناسایی تهاجم فرهنگی دانست و گفت: جوانان امروزی تمایلی به ازدواج ندارند اما به روابط نامشروع روی میآورند. رسانه میبایست با استفاده از تفسیر آیات و روایات در حوزه روابط اجتماعی به تبیین نحوه اسلامی روابط بپردازد، البته این تفسیر نه بهصورت تخصصی بلکه باید به شیوه رقیقشده و به سبک امروزی و در قالب مناسب و روش بیان مناسب عرضه شود تا مخاطبان دچار وازدگی نشوند.
در این نشست که با حضور دکتر حامد حجتی، مدیرکل پژوهشهای اسلامی رسانه، دکتر ناظمی، مدیر کارگروه سبک زندگی ستاد تحول سازمان صداوسیما، مدیران مؤسسات تخصصی حوزه سبک زندگی و پژوهشگران ادارهکل پژوهشهای اسلامی رسانه برگزار شد،دکتر حامد حجتی ضمن خوشامدگویی به مهمانان بیان داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم در فضای رسانه بهخصوص رسانه جمهوری اسلامی، موضوع سبک زندگی است، موضوع چالشبرانگیزی که هم منتقدین و هم همراهان بسیار جدیای دارد و یکی از پاشنهآشیلهای فعالیتهای رسانهای در کشور محسوب میشود، از همین رو، در برنامه تحول سازمان صداوسیما، یکی از ۱۲ کارگروه مؤثر تحول، مربوط به سبک زندگی است که مراکز پژوهشی دینی باید با گفتمان و هماندیشی در پیشبرد اهداف این کارگروه نقشآفرین باشند.
دکتر ناظمی، مدیر کارگروه سبک زندگی ستاد تحول، اذعان داشت که ما با بحران فرهنگی روبهرو هستیم، همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها به این موضوع تأکید داشته اند. در چندسال اخیر، مسئله سبک زندگی به موضوعی عاجل تبدیل شده و شکل نظامی پیدا کرده، و درواقع اسلحهای شده است در دست دشمنان اسلام و انقلاب که باید به روش جهادی و با همتی مضاعف و با نگاهی همسنگرانه در جهت تحقق تمدن اسلامی ـ ایرانی پیش برویم.
وی ضمن غنیمت شمردن فرصت پیشآمده در این نشست در راستای همافزایی و هماندیشی، برای همکاری و بهرهبرداری از محصولات و پژوهشهای صورتگرفته در این مراکز پژوهشی اعلام آمادگی کرد تا بتوان به خروجیهایی مبتنی بر سنتهای دینی دست یافت و حق مطلب را در حد کمال ادا کرد.
حجتالاسلام قهرمانی، نویسنده و منتقد رسانه، ضمن ابراز نارضایتی از رسانه در بیتوجهی به انتقادات کارشناسان دینی گفت: ما در تولید برنامهها، رقیب جدی در شبکههای داخلی و خارجی داریم که اگر برای مقابله با آن، تولید یک نرمافزار تمدنساز در رسانه اتفاق نیفتد سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی از بین میرود. وی تأکید کرد که برای رسیدن به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باید ستاد جنگهای نامنظم تشکیل شود و با تعامل، از دستاوردهای این جنگ بهره برده شود.
حجتالاسلام جعفرزاده، پژوهشگر مؤسسه سبک زندگی آل یاسین، توضیح داد: طبق فرموده مقام معظم رهبری سبک زندگی اسلامی، استقلال فرهنگی ما را تضمین میکند. اگر میخواهیم از نظر فرهنگی به استقلال برسیم باید به سبک زندگی اسلامی توجه شود، در غیر این صورت تمام سرمایههای فرهنگی ما در اختیار گفتمان دیگری قرار میگیرد.
دکتر زارع، پژوهشگر پژوهشکده زن و خانواده، گفت: بزرگترین چالش موجود در حال حاضر، حضور گسترده رقبا در حوزه سبک زندگی و نیز وجود مخاطبان تحولیافته فعال و کنشگری است که حق انتخاب دارند و منفعلانه برخورد نمیکنند، لذا برای آنکه بتوانیم مخاطبان خود را جلب کنیم باید حرفهای دقیق، عمیق و جذابی داشته باشیم. وی گفت: رسانه غرب در خصوص زنان و دختران به روایت مضاعف میپردازد و از زنانشان الگو و قهرمان میسازد، اما جمهوری اسلامی در روایت زن و خانواده دچار لکنت است. درحالیکه در تاریخ و جنگ هشت ساله، زنان و دخترانی داریم که به دلیل ظرفیت و پتانسیل قهرمانی، قابلیت روایتگری دارند. میتوان با روایت این داستانهای جذاب و پرتعلیق سبک زندگی اسلامی را ارائه کرد.
وی در ادامه بیان داشت: یکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی، سرمایهگذاری و برنامهنویسی برای شبکه پویا و تبیین مفهوم خانواده برای مخاطبان این شبکه است. رسانه جمهوری اسلامی برای موفقیت در گام دوم انقلاب و لبیک گفتن به منویات مقام معظم رهبری باید به برنامهریزی دقیقی برای این رده سنی و این شبکه تلویزیونی بپردازد.
دکتر شریعت ناصری، رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا، ضمن تأکید به استفاده از آیات و روایات در موضوع روابط اجتماعی، به صورتی رقیقشده و به سبک امروزی، گفت: رسانه در سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی دچار افراط و تفریط شده است؛ بر مباحث دینی هرچند به صورت شعارگونه، تأکید افراطی دارد و از طرفی باعث کمرنگ شدن آداب و رسوم و مباحث ملی شده است که هر کدام از آنها به تنهایی میتواند آسیبزا باشد. درحالیکه انعکاس این آداب و رسوم به نوع خود میتواند سبب تقویت سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی شود.
حجتالاسلام روستایی، مسئول خانه سبک زندگی است گفت: این خانه میکوشد تا به نوجوان بیاموزد که چگونه بدون محروم شدن از فضای مجازی، زندگی متعالیتری داشته باشد؛ چراکه در عصر حاضر دور کردن نوجوان از فضای مجازی غیرممکن است.
ایشان تأکید داشت: از آنجا که پژوهشهای گستردهای در این خانه صورتگرفته که میتواند نمود رسانهای داشته باشد، این خانه توانایی ارائه راهبرد و همکاری نزدیک با رسانه ملی را دارد.
نظرات