معرفی دفتر تالیف و تدوین متون درسی

 مقدمه

تدوین کتاب درسی در حقیقت حلقه ای از سلسله مراحل طراحی آموزشی و درسی نظام تعلیم و تربیت است. هر نظام آموزشی از گامهای متوالی طولانی و دارای سلسله جراحی البته به روابط سیستمی تشکیل شده است که تدوین کتاب درسی در واقع در مراحل میانی این فرآیند قرار دارد. به همین دلیل نتیجه بخشی و اثر گذاری آن منوط به منطقی و استاندارد بودن گامهای قبل و بعد آن از یک  طرف و رعایت استانداردهای تالیف کتاب درسی از سوی دیگر است.

پیشینه:

دفتر تهیه و تدوین متون درسی جامعه الزهرا سلام الله علیها از سال 1395 فعالیت های خود را با هدف تامین متون درسی با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین حمید جزایری شروع نمود. از سال 1397 و بعد از شروع به کار حجت الاسلام حبیبی در سمت مدیریت این دفتر تا کنون 22 مجلد کتاب درسی و دو مجلد کتاب مجموعه مقالات نقد کتب درسی منتشر گردیده است.

شرح وظایف:

* تدوین سیاست های کلان و برنامه های بلند مدت و میان مدت تهیه و تدوین متون و منابع درسی و پیشنهاد به معاون؛
تدوین و بهینه سازی نظام جامع تهیه و تدوین متون و منابع درسی و پیشنهاد به معاون؛
برنامه ریزیِ اجرای کلیه امور متون و منابع درسی جامعه در چارچوب ضوابط و مصوبات ابلاغی؛
طراحی و تدوین شاخص ها و معیارهای تهیه و تدوین متون و منابع درسی و پیشنهاد به معاون؛
تأیید متون درسی بر اساس برنامه های آموزشی مصوب با مشارکت گروه های آموزشی و پژوهشی جامعه متناسب باموضوع درسی؛
تأمین متون درسی بر اساس برنامه آموزشی مصوب در قالب شناسایی، تألیف و ترجمه؛
ارزیابی و بهینه سازی متون و منابع درسی مبتنی بر نتایج بازخوردهای ارائه شده؛
تدوین متون کمک درسی و راهنمای تدریس منطبق با سیاست های جامعه؛
* برگزاری کارگاه های توجیهی متون جدیدالتألیف با همکاری معاونت آموزش؛
* برنامه ریزی و ارزیابی متون و منابع درسی؛

 گروه های تالیف و تدوین:

فعالیت های دفتر تدوین متون در قالب 7 گروه علمی در حال پیگیری می باشد. گروه ها به شرح ذیل می باشد:

1- گروه علمی فقه و اصول
2- گروه علمی کلام اسلامی 
3- گروه علمی اخلاق و تربیت اسلامی
4- گروه علمی تفسیر و علوم قرآنی
5- گروه علمی تاریخ اسلام
6- گروه علمی ادبیات عرب
7- گروه علمی مطالعات زنان

ساختار گروه ها: هر گروه شامل ساختار ذیل می باشد.

1) مدیر گروه
2) اعضای گروه
3) دبیر گروه
4) کارشناس

خدمات دفتر تالیف و تدوین متون:
تالیف کتب
تدوین کتب
ترجمه متون
*نمونه خوانی متون
ارزیابی و معرفی متن آموزشی

کارگاه علمی تربیت تدوینگر کتب درسی:

این کارگاه در دو سطح 3 و سطح 4 در طی یکسال تحصیلی برگزار گردید. مجموعا 19 نفر در سطح 3 و 12 نفر در سطح 4 موفق به اتمام و کسب گواهی دوره گردیدند. زمان تدریس در  این کارگاه ها در سطح سه 190 ساعت و در سطح چهار 180 ساعت طول کشید و در طی این مدت هر فراگیر یک کتاب درسی را تدوین نموده و همچنین یک کتاب درسی دیگر را در قالب یک مقاله علمی نقد و بررسی قراردادند.

آثار منتشره دفتر تدوین متون درسی