نشست پژوهشی با موضوع: آموزه مقاومت در منطق امامت برگزار شد

photo_2024-10-02_13-07-24

نشست پژوهشی با موضوع: آموزه مقاومت در منطق امامت از طرف گروه پژوهشی امامت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری دانشکده هدی برگزار شد. استاد: سرکار خانم دکتر معصومه اسماعیلی مدیر گروه پژوهشی امامت و فلسفه پژوهشگاه مطالعات اسلامی و عضو هیئت علمی دانشکده هدی

به گزارش روابط عمومی، نشست "آموزه مقاومت در منطق امامت" از سوی گروه پژوهشی امامت و فلسفه پژوهشگاه مطالعات اسلامی برگزار شد.
در این نشست، سرکار خانم دکتر معصومه اسماعیلی
مدیر گروه پژوهشی امامت و فلسفه پژوهشگاه مطالعات اسلامی و عضو هیئت علمی دانشکده به عنوان سخنران به تبیین مقاومت در منطق امامت پرداخت.

خلاصه نشست آموزه مقاومت در منطق امامت
سید حسن نصرالله: «یا امامنا لو اننا نقتل و نحرق و ننشر فی الهوا و یفعل بنا الف مره ما ترکناک یا بن الحسین»
منطق شهید نصرالله، منطق عاشورایی و برخاسته از مکتب امامت است.
مقاومت در اندیشه دینی، یک اندیشه، راه و مکتب است که درون مایه‌ای متشکل از خودآگاهی اسلامی، خروج از سیطره وابستگی، حل عقب‌ماندگی، ایستادگی شجاعانه، تکیه بر داشته‌ها و اهتمام بر فتح قله‌ها دارد. که از دیدگاه مقام معظم رهبری، هدف گذاری، حرکت در مسیر، عبور از موانع و رسیدن به قله تعریف می شود.
پیشینه اندیشه مقاومت به انبیا الهی و در تاریخ اسلام به پیامبر بزرگوار اسلام برمی‌گردد. حرکت نبی بزرگوار اسلام در وظیفه تبلیغ دین و شئون تشکیل حکومت دینی، مرجعیت دینی، ولایت و قضاوت با موانعی از جمله عناد، محدودسازی، گسل سازی اجتماعی و عقیدتی و جنگ‌های فراوان روبرو می‌شد اما ایشان با جهاد تبیین، هجرت و تشکیل حکومت دینی از این موانع گذشته و به قله «الیوم اکملت لکم دینکم» رسیدند.
وظیفه و شئون نبی بزرگوار اسلام جز فرود آمدن وحی، به حضرت امیرالمومنین علیه السلام رسید و ایشان با همان هدف گذاری با موانعی چون غصب خلافت، محدودسازی عملکردی، گسل سازی عقیدتی، بدعت دینی، تغییر جریان عدالت و جنگ‌ها روبرو شدند اما با جبهه سازی شیعه، تبیین جایگاه امامت، تشکیل حکومت دینی و استقرار گفتمان عدالت از موانع عبور کرده و به قله تشکیل حکومت علوی و استقرار گفتمان عدالت دست یافتند.
حضرت زهرا سلام الله علیها نیز با هدف گذاری استقرار امامت و خلافت ائمه علیهم السلام، حرکت خویش را در دفاع عملیاتی و معرفتی از امامت آغاز کرده و با موانعی چون غصب منبع مالی امامت و آسیب‌های منجر به شهادت روبرو شدند اما با جهاد تبیین در دو محور گفتگو با صحابه، زنان مهاجر و انصار و خطبه خوانی فدک از این موانع عبور کرده و رسالت خود را در تبیین امامت ایفا نمودند.
جریان مقاومت در منطق معرفتی و عملیاتی امامت ادامه یافته، همه ائمه علیهم السلام حرکت خویش را آغاز کردند که با موانعی از آن دست که پدرشان حضرت امیرالمومنین با آن روبرو بود به علاوه جعل احادیث دروغین در حجیت بخشی به خلفا، ایجاد تنگنا، کنترل شاهراه‌های اقتصادی شیعه، تحریف شکل حکومت نبوی و علوی به حکومت سلطنتی، تغییر در سبک زندگی مسلمانان و فرقه سازی روبرو شدند اما با تبیین فضیلت‌های حضرت امیر المومنین و اثبات افضلیت ایشان بالاخص در خطبه غدیریه امام هادی، حدیث جامعه کبیره، حدیث مرو امام رضا علیه السلام از مانعی چون فضیلت تراشی های دروغین برای غاصبان عبور کرده و ضمن تبیین اعتبار احادیث، نشر معارف اصیل و پاسخ به شبهات با جعل احادیث دروغین مبارزه کردند. نیز در برابر کنترل شاهراه‌های اقتصادی با استفاده از فرصت‌های اقتصادی مخصوص ائمه و ایجاد سازمان وکالت مقاومت کرده و با سبک سازی فردی و اجتماعی برای زندگی مسلمانان و تبیین مدل صحیح سبک زندگی با تغییر شکل حکومت و سبک زندگی مسلمانان معارضه نمودند. در مقابل فرقه سازی‌ها نیز فرقه اصیل دینی را معرفی فرموده و فرق انحرافی را برملا ساختند. بنابراین ایشان مسیر را برای قله ظهور و تشکیل حکومت عدل جهانی با عبور قهرمانانه از موانع معرفتی و عملیاتی آماده ساختند.
در این میان می توان مهمترین اقدام ایشان را جبهه سازی شیعه بر اساس نظام تولایی و تبرایی نامید که جبهه حق را برای حکومت عدل جهانی سازمان دهی می کند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با پژوهشگاه

  • دفتر پژوهشگاه: 32112545
  • معاون پژوهشی: 32112483
  • برنامه ریزی، نظارت و پشتیبانی: 32112655
  • امور پژوهشی: 32112224
  • همکاریها و پشتیبانی پژوهشی: 32112114

ارتباط با جامعه الزهرا

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱
  • پیام: ۵۰۰۰۱۷۱۷۱۸۱۸۱۹