معارفه مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی

343A2551

رؤسای پژوهشکده‌ها و مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها با حضور سرکار خانم برقعی معرفی شدند. به گزارش روابط عمومی، جلسه معارفه مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها با حضور سرکار خانم برقعی برگزار شد.

 

 

رؤسای پژوهشکده‌ها و مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها با حضور سرکار خانم برقعی معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی، جلسه معارفه مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها با حضور سرکار خانم برقعی برگزار شد.

در این جلسه، سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها اظهارد اشت: ما انتظار زیادی از پژوهشگاه مطالعات اسلامی داریم و معتقدیم که دستاوردهای جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها در پژوهشگاه نمود خواهد داشت ایشان اولویت‌های پژوهشگاه را به اختصار یادآور شدند:

مدیر جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها ضمن قدردانی از مسئولان پژوهشگاه، تصریح کرد: بنابر فرمایش رهبر معظم انقلابمدظله‌العالی، ما یک عقب افتادگی داریم و باید با گام و جهشی بلند، آن را جبران کنیم تا پیشرفت داشته باشیم.

برقعی تأکید کرد: ما در مباحث علمی پژوهشی نیاز به حرکت با شتاب مضاعف داریم تا عقب افتادگی را جبران کنیم؛ حرکت نیاز به انرژی و تلاش دارد و در پژوهشگاه، علاوه بر انرژی و تلاش، نیاز به فکر و اندیشه است.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی پژوهشگران، خاطرنشان کرد: بانوان از نظر استعداد، ظرفیت‌های زیادی دارند، اما شکوفایی و به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها نیاز به برنامه‌ریزی و نقشه راه دارد؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی منسجم داشته باشیم و وقت بیشتری در این مسیر صرف کنیم.

مدیر جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها با بیان اینکه اولویت‌های پژوهشگاه مطالعات اسلامی مشخص و ارائه شود، اظهار داشت: شوراهای علمی باید فعال شوند، ایده و طرح داشته باشند و ایده‌های جدیدی را به مجموعه تزریق کنند و بانوان پژوهشگر ایده پرداز تربیت کنند.

 نشریات علمی پژوهشی باید در پژوهشگاه متمرکز شوند

برقعی با اشاره به اینکه بحث تربیت در همه زوایای جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها اصل است و باید بحث تربیت را جدی گرفت، خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه، در عین حال که به مسائل علمی و پژوهشی دقت می‌شود، بر مسائل تربیتی نیز باید توجه ویژه شود تا در آینده صاحبنظران خانم در مجامع بین‌المللی ایده‌های خود را ارائه دهند.

وی، فعالیت نشریات علمی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: نشریات علمی پژوهشی باید در پژوهشگاه متمرکز شوند و مدیران گروه‌های پژوهشی باید تلاش کنند در آینده نشریات متعدد داشته باشیم.

در ابتدای این جلسه، سرکار خانم زهره شریعت ناصری رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها بیان داشت: تمام مدیران علمی پژوهشگاه از اساتید توانمند و خبره در رشته‌های مرتبط و از صاحب نظران رشته‌های تخصصی هستند و همین توان و تخصص، زمینه ارتقاء فعالیت‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: طرح تحول پژوهشگاه که مدیریت مجموعه بر آن تأکید دارند، با حضور فعال مدیران و فعالیت گروه‌های علمی محقق خواهد شد.

شریعت ناصری با اشاره به اینکه اجرای فراخوان جذب پژوهشگر با فعال شدن گروه‌های پژوهشی رقم خواهد خورد، گفت: سازماندهی طلاب جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها برای حضور مؤثر در مجامع علمی پژوهشی کشور با طرح‌های ارائه شده در گروه‌های پژوهشی محقق خواهد شد.

 معرفی مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی 

در پایان این جلسه، سرکار خانم برقعی احکام مدیران جدید گروه‌های پژوهشی را به آنها اعطا کرد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا حبیبی به عنوان رئیس پژوهشکده علوم و معارف اسلامی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جعفری به عنوان رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منصوب شدند، همچنین سرکار خانم مریم برقعی در سمت رئیس پژوهشکده فقه و مبانی حقوق ابقا شد.

اسامی مدیران گروه‌های پژوهشی:

  • مدیر گروه اخلاق و تربیت: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا حبیبی خارج فقه و اصول و دکتری فلسفه علوم تربیتی از پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
  • مدیر گروه تفسیر قران کریم: حجت الاسلام والمسلمین کامران اویسی دکترای تفسیر تطبیقی از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی
  • مدیر گروه تاریخ: سرکار خانم ناهید طیبی دارای سطح3 فقه و اصول و دکتری تاریخ اهل بیت
  • مدیر گروه مطالعات اسلامی: خانم ریحانه کارپرور سطح 3 مطالعات اجتماعی از جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها و دکتری دانش اجتماعی مسلمین از دانشگاه باقر العلوم علیه السلام
  • مدیر گروه فقه: سرکار خانم مریم برقعی خارج فقه و اصول و مدرس حوزه و دانشگاه
  • مدیر گروه موضوع شناسی با محوریت زنان سرکار خانم حمیده حائری شیرازی مدرس حوزه و رئیس اداره پاسخگوئی به سوالات
  • مدیر گروه فقه زن و خانواده: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسین بستان دکتری جامعه شناسی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، استادیار و هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
  • مدیر گروه فلسفه و گروه امامت: سرکار خانم معصومه اسماعیلی دکتری مبانی نظری اسلام هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده هدی وابسته به جامعه الزهرا سلام الله علیها
  • مدیر گروه کلام: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد جعفری دکتری فلسفه دین از موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی

در این جلسه رؤسای پژوهشکده‌های پژوهشگاه و مدیران علمی پژوهشی به بیان نقطه نظرات خود در موضوعات پژوهشی پرداختند که خلاصه آن به شرح ذیل است:

  • حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیبی دو اقدام مهم در گروه اخلاق پیگیری خواهد شد:
  • کلان پروژه مهم در گروه اخلاق در دست بررسی است با نام باز طراحی نظام آموزشی جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها با توجه به عنصر جنسیت و آموزش مجازی
  • مهارت افزائی پژوهشی طلاب سطح4 و دوره تربیت محقق و تربیت مولف
  • حجت الاسلام و المسلمین اویسی نیز اظهار داشتند که تلاش گروه تفسیر به موارد زیر معطوف خواهد بود:
  • یکی از اقدامات مهم تقویت ویترین پژوهشگاه که با استفاده از انتشارات می توان اقدامات قابل توجه‌ای انجام داد.
  • انجام پژوهش‌هایی که در بورس است و از مباحث روز می باشد.
  • ارتباط مستمر با طلاب خواهر از طریق تدریس جهت اصطیاد افراد توانمند در پژوهش
  • سرکار خانم دکتر اسماعیلی در بیانات خود گفتند که یک طرح سه ساله با اقدام در بازه زمانی یک ساله تقدیم رئیس پژوهشگاه خواهد شد که در دو بعد تولید علم و تربیت پژوهشگر برنامه‌ریزی کرده است همچنین مسائلی مثل مطالبات نظام مقدس جمهوری اسلامی و امتداد فلسفه از مسائلی است که در این گروه به آن توجه خواهد شد.

اما در خصوص گروه امامت به فرمایش مقام معظم رهبری در کنگره امام رضا علیه السلام اشاره کردند و اظهار داشتند که در حوزه امامت سه مورد را با دقت بررسی خواهیم کرد:

  • تبیین بعد قدسی امامت
  • بحث امامت و حکمرانی
  • تعالیم ائمه به تفکیک هر امام
  • سرکار خانم دکتر کارپرور: طبق سند 1404 جامعه الزهراسلام‌الله‌علیها مهمترین نکته رشد مجموعه در راستای بحث زنان است که شبکه سازی با سایر گروه‌ها از اساسی‌ترین اقدامات این گروه خواهد بود.
  • سرکار خانم حائری در خصوص تربیت پرورش پژوهشگر اظهار داشتند باید با شناسایی طلاب توانمند افرادی صاحب قلم و صاحب نظر تربیت کنیم و هم افزایی بین گروه‌های پژوهشی از دیگر نظرات ایشان بود.

 عکس معارفه مدیرگروه ها برای سایت حجت الاسلام والمسلمین آقای رضا حبیبی / رئیس پژوهشکده علوم و معارف اسلامی/ گروه پژوهشی اخلاق و تربیت

  1. حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد جعفری/ رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام/مدیر گروه کلام
  2. سرکار خانم مریم سادات برقعی/ رئیس پژوهشکده فقه و حقوق/مدیرگروه فقه
  3. سرکار خانم حمیده حائری / مدیر گروه موضوع شناسی فقه زنان
  4. حجت الاسلام والمسلمین آقای حسین بستان / مدیر گروه فقه زن و خانواده
  5. سرکار خانم ناهید طیبی مدیرگروه تاریخ / مدیر دانشنامه زن مسلمان
  6. حجت الاسلام والمسلمین کامران اویسی / مدیر گروه قران و حدیث
  7. سرکار خانم ریحانه کارپرور / مدیر گروه مطالعات زن و خانواده
  8. سرکار خانم معصومه اسماعیلی مدیر گروه فلسفه / مدیر گروه امامت

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر